Weesp – 14 juli 2022 – De Elfstedentocht zwemmen, dan fietsen en daarna nog eens hardlopen. Ga er maar aan staan. Afgelopen maandag begon de Friese atleet Stefan van der Pal in Leeuwarden aan deze unieke Elfsteden triathlon. Hij zwemt twintig uur per dag, 200km in totaal en wil vrijdag weer in de Friese hoofdstad terugkeren om vervolgens op zijn fiets hetzelfde rondje (235 km) te fietsen. En daarna volgt de Elfstedentocht te voet: 205km hardlopen. Stefan verwacht zaterdag of zondag voor de derde keer in Leeuwarden aan te komen. Met deze bijzonder sportieve en unieke uitdaging probeert Stefan zoveel mogelijk geld op te halen voor Stichting Semmy. Het geld is bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek naar hersenstamkanker bij kinderen.

Hersenstamkanker (ook wel diffuus intrinsiek ponsglioom of DIPG geheten) is een kwaadaardige tumor waaraan kinderen gemiddeld genomen binnen negen maanden overlijden. Bij hersenstamkanker is de tumor nauw verweven met hersenzenuwen die belangrijke functies aansturen, zoals de ademhaling en de hartslag. Operatief verwijderen van de tumor is daarom niet mogelijk. De genezingskans van een hersenstamtumor (DIPG / ponsglioom) ligt nog steeds op vrijwel 0% procent en ouders weten van de één op de andere dag dat hun kind tussen 2 en 12 maanden komt te overlijden.

We vinden het ongelofelijk wat deze man aan het doen is. Uiteraard ben ik meteen gaan kijken”, zegt John Emmerik, vader van Semmy en mede-oprichter van Stichting Semmy. “Ik had geluk, in het dorpje Kimswerd kwam Stefan uit het water om wat te eten (spaghetti natuurlijk) en werd hij verzorgd. Hij kwam relatief fit over. En ging enthousiast weer verder. Complimenten voor het team van begeleiders en alle sponsors die deze unieke uitdaging mogelijk maken. We hopen natuurlijk op een recordopbrengst, zodat we de onderzoeksvoorstellen van Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie en Universitair Ziekenhuis van Antwerpen, die we tot nu toe hebben moeten afhouden, tóch kunnen gaan kunnen financieren.”

De gehele tocht van Stefan is live te volgen via www.itgietmal.nl, waar ook direct een mogelijkheid is om te doneren!

Over Stichting Semmy

John Emmerik en Nicole van Dijk-Bakker richtten Stichting Semmy in 2007 op, na het overlijden van hun zoon Semmy aan hersenstamkanker. De stichting zet zich sindsdien in om het onderzoek naar hersenstamkanker bij kinderen te stimuleren om zo de overlevingskansen voor ieder kind met deze aandoening te verhogen. Stichting Semmy is in 2017 landelijk bekend geworden door de Lak. door Tijn nagellakactie. Toen zorgde Tijn Kolsteren (2010-2017) ervoor dat door de verkoop van speciale nagellak meer dan 1 miljoen euro werd opgehaald zodat Stichting Semmy een speciale robot kon aanschaffen voor kinderen met een DIPG.

Doordat er de afgelopen twee coronajaren amper evenementen en sponsoractiviteiten konden worden georganiseerd, liepen de inkomsten ook achter. De al voor Corona aangegane financiële verplichtingen voor de onderzoeken in het Prinses Máxima Centrum en het Erasmus MC, alsook de klinische studie in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), konden ‘gewoon’ doorgaan. De stichting draait volledig op vrijwilligers. www.stichtingsemmy.nl

Deel dit bericht!