Tien tips voor jouw actie

Hieronder geven we je een aantal tips om je te helpen zoveel mogelijk sponsors te krijgen.

1. Maak een actiepagina of social media pagina
Je hebt hiervoor keuze uit Whydonate of Facebook. Op beide platforms heeft Stichting Semmy een goede doelen pagina.
Facebook, Twitter en Instagram zijn social media platformen die een hoog bereik kennen. Ook is het opzetten van een advertentiecampagne via deze websites erg gemakkelijk.

2. Gebruik een pakkende foto
Een beeld zegt meer dan woorden. Voeg dus een pakkende foto toe aan jouw pagina’s en posts. Uit onderzoek blijkt dat je tot 33% meer geld ophaalt voor het goede doel als je een foto toevoegt.

3. Maak je boodschap persoonlijk
Uit ervaring weten we dat de meest succesvolle pagina’s een persoonlijk verhaal vertellen: laat mensen weten waarom je geld wilt inzamelen voor Stichting Semmy. Ze zullen dan sneller geneigd zijn om te helpen. Kijk op onze website voor meer informatie over onze stichting en over het onderzoek dat wij financieren. Zo kun je jouw sponsors laten weten waarom wij hun steun zo goed kunnen gebruiken. Kijk bijvoorbeeld op deze pagina voor meer informatie over het onderzoek.

4. Vul een streefbedrag in
Wanneer je een streefbedrag invult op je pagina, zamel je gemiddeld 64% meer in dan degenen zonder een streefbedrag. Dat is dus zeer de moeite waard!

5. Houd je pagina up-to-date
Vertel hoe de inzamelingsactie verloopt. Ben je aan het trainen voor een wedstrijd? Laat mensen weten hoe het gaat. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe foto’s en filmpjes toevoegen, het geeft mensen een reden om nog eens terug te gaan. Zo doen ze misschien alsnog een donatie, of ze doen er nog één! Stuur ook een herinneringsmail. Je kent het wel: mensen zijn van plan je te steunen maar ze komen er na een eerste verzoek niet aan toe of vergeten het. Gebruik de herinneringsmail ook om iedereen te bedanken die al wel heeft gedoneerd.

6. Upload een video
Een leuke video is zo in elkaar gezet. En.. een video is heel erg leuk om aan je trouwe volgers te laten zien. Dus: trek ze over de streep om te doneren met een pakkende video.

7. Deel je pagina
Zet de link gedurende de actie in je e-mail handtekening en bijvoorbeeld in je Facebook-, Twitter- of Instagramprofiel. Op deze manier breng je continue je actiepagina onder de aandacht. Dat levert nog meer donaties op. Gebruik je vriendenlijst van Facebook of je contacten op LinkedIn. Stuur tweets of gebruik een blog. Hang een zelfgemaakte poster op prikborden bij de sportclub, op het werk, op school of in de kerk. Vraag je werkgever of die een link van je actiepagina op intranet of de website van het bedrijf plaatst. Print kaartjes met jouw link en deel ze uit. Alles kan! Kijk ook op onze pagina met promotiemateriaal.

8. Betrek ons bij je actie
Vertel ons over jouw actie door een mailtje te sturen aan communicatie@stichtingsemmy.nl. We delen graag jouw actie bij onze groeiende groep volgers.

9. Vraag hulp
Soms is het opzetten van een actie meer werk dan je van tevoren had gedacht. Of er moeten dingen gebeuren waar je niet zoveel verstand van hebt. Je kunt de hulp van anderen vragen via ons forum. Uiteindelijk is samenwerken ook veel leuker en fijner dan alleen!

10. Informeer lokale media
Vertel je verhaal aan de lokale krant of radiostation. Gewoon bellen, je zult zien, er is van alles mogelijk!

11. Ga nog even door met inzamelen, ook na het evenement
Ongeveer 20% van de donaties komen binnen ná het evenement. Een hele goede reden dus om nog een laatste bericht te sturen. Ook is het leuk om zo aan de donateurs te laten weten dat de actie geslaagd is.