Verslag Zwemmen4Semmy actie

Zaterdag 6 januari was het dan zover, het evenement waar CIOS-student Michel van der Woude zich al een hele tijd voor aan het inzetten was. Hij moest voor zijn examen een evenement organiseren en i.v.m. zijn overleden dorpsgenoot leek het hem mooi om het dan ook voor de stichting te doen die hard aan het proberen is om een overlevingskans te creëren voor hersenstamkanker bij kinderen. Hieraan was dan ook zijn dorpsgenoot Florian overleden.

Het heeft in het Friesch Dagblad gestaan, Michel heeft bij Omrop Fryslân een interview gehouden en ook kwam er tijdens het evenement een fotograaf van het Friesch Dagblad. Het stond op lichtborden naast de weg, op het scherm bij het zwembad en overal kon je flyers krijgen met informatie. Toch viel het aantal deelnemers zwaar tegen, maar was het geldbedrag dat werd opgehaald enorm!

Het bedrag staat op dit moment op € 2631,- euro, maar er wordt verwacht dat dit niet het eindbedrag is.

Mensen konden zich opgeven via de site van Sportstad, doneren kon via de volgende site www.alvarum.com/michelvanderwoude. Twee klasgenoten van Michel vulden de laatste 2 uren op met zoveel mogelijk baantjes zwemmen en hun record te verbreken. Dit waren Erwin en Maaike, twee wedstrijdzwemmers. Ze hebben 8,2 en 7,6 km gezwommen, heel knap! Samen hebben zij 200 euro opgehaald. De zwemvereniging uit Leeuwarden genaamd ‘Orca’ heeft maar liefst 600 euro opgehaald! Daarnaast zwom de zwemvereniging uit Dokkum ‘de Granaet’ ook mee, deze groep van 4 dames heeft 450 euro verdient door estafettevorm te zwemmen. De rest van het bedrag is verdient via donaties van sponsors, losse donaties en nagellak.

De dag zelf:

’s Ochtends om 5 uur ging de wekker, alle dozen met flesjes water van Koopmans Verf in de auto. De bak met appels van de Poiesz ook. Daarnaast moesten ook nog alle vlaggen, kleden, nagellak en shirtjes van Stichting Semmy mee. Een hele verhuizing dus. Om 6 uur zaten we onderweg richting Sportstad Heerenveen. Al het spul weer uit de auto, een nagellaktafel maken en een balie waar je je kon melden als deelnemer.

Mijn taak deze dag was om ervoor te zorgen dat de dag qua planning goed verliep. Dus telkens als de 40 minuten om waren liep ik naar de dj Wim Brons van Omrop Fryslân toe zodat we konden omroepen dat de zwemmers klaar waren. Ook moest ik ervoor zorgen dat Michel op tijd was voor het startsein, vooraf vertelde hij een verhaaltje. Telkens als der nieuwe groep begon draaide Brons het nummer Radio Gaga, dit was namelijk het lievelingsliedje van het overleden dorpsgenootje Florian. Ook was ik een beetje een lifeguard omdat ik telkens bij het wedstrijdbad moest zijn. Daarnaast was Karin er ook, een echte lifeguard en natuurlijk Michel. De leeftijden waren erg verschillend, de één was 6 en de ander was 67. Iedereen had het naar zijn zin en iedereen vond het een prachtig doel. Aan het einde kwamen we samen in een kamer bij het bad en had Michel nog een laatste presentatie, ook reek hij de cheque uit. Helaas konden de ouders van Florian er niet bij zijn, zij zaten namelijk in Zuid-Afrika om vakantie te vieren. Wel kwamen twee andere dames van Stichting Semmy de cheque in ontvangst nemen, prachtig om te zien hoe blij ze er mee waren! Voor alle vrijwilligers en deelnemers was er een lunchpakketje samengesteld door sponsors en een bedankbriefje gemaakt. Al met al was het een hele geslaagde dag want Michel is geslaagd voor dit onderdeel van zijn examen en het bedrag was veel meer dan iedereen had verwacht! Ik ben super trots op Michel!

Maike Halbesma